Thursday, 17 May 2012

Laporan Cheesemen, Barnes

A)   Laporan Cheesemen
Sekitar tahun1930’an British mula membenarkan orang Melayu bersekolah. Disebabkan penstrukturan semula perlu dilakukan maka wujudlah laporan Cheeseman. Rancangan Cheeseman disediakan oleh Mr. H.R Cheeseman (Timbalan Pengarah Pendidikan) pada tahun 1938. Laporan Cheeseman diwujudkan bertujuan untuk menyelaras dan menyeragamkan kurikulum dan pengajaran di sekolah-sekolah, di mana Bahasa Inggeris diajar disemua sekolah.
Antara cadangan yang terdapat dalam Laporan Cheeseman ialah:
                                 i.          Menambahkan sekolah tukang dan memperbaiki kurikulum bagi sekolah-sekolah  tersebut supaya mereka akan dijadikan Sekolah Teknik Rendah.
                                ii.          Kurikulum Bahasa Inggeris hendaklah memasukkan mata pelajaran amali seperti pertukangan bagi lelaki dan sains  rumahtangga bagi perempuan.
                               iii.          Memasukkan mata pelajaran Sains.  Bahasa Inggeris dijadikan mata pelajaran wajib di semua sekolah vernakular.
                              iv.          Sekolah perdagangan di pusat bandar besar yang lulus Peperiksaan School Certificate.
                               v.          Pengelola sekolah vokasional dilantik.
                              vi.          pendidikan asas dalam semua bahasa penghantar diberi secara percuma.
B)   Laporan Barnes
Jawatankuasa Barnes telah ditubuhkan pada tahun 1949 bagi menyiasat   kedudukan dan membaiki pendidikan orang Melayu. Laporan Barnes diwujudkan pada tahun 1950 bertujuan laporan membubarkan sistem persekolahan vernakular dan digantikan dengan sekolah kebangsaan bagi semua kaum.cadangan  Laporan Barnes ialah:
i)        Mencadangkan satu corak pendidikan untuk murid berbilang bangsa
yang dikenali sebagai sekolah kebangsaan. Bahasa pengantar yang digunakan di sekolah kebangsaan ialah Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Namun, mata pelajaran Bahasa Tamil dan Bahasa Cina terus  diajar sebagai mata pelajaran di sekolah masing-masing. Di sekolah menengah pula Bahasa Inggeris digunakan sebagai bahasa pengantar.
ii)      Seterusnya, semua kanak-kanak yang belajar dari darjah 1 hingga
            darjah 6 di Sekolah Rendah Kebangsaan diberi pendidikan secara percuma.
iii)     Bagi meningkatkan taraf akademik ke peringkat yang lebih tinggi,
       sekolah vokasional moden dan maktab perguruan berasrama dibina.
iv)     Jemaah Nazir Persekutuan dan Penguasa Pelajaran Tempatan
       ditubuhkan untuk mengembangkan pendidikan sekolah rendah.

1 comment:

  1. SALAM CIKGU,BOLEH TLG BG REFERENCES X PSL MKLUMAT NI DALAM APA FORMAT

    ReplyDelete