Educere
Maksud Didikan (educere) adalah tentang komponen akliah
atau intelek. Matlamat didikan adalah kepada pembinaan fikiran yang bijaksana
dan rasional dan pembinaan jiwa manusia yang murni.
Konsep Educere
Antara Konsep didikan (educere) adalah erti educere
bermakna menzahirkan keupayaan diri atau `to lead out`. Ini bermaksud
pembelajaran untuk membina manusia yang mencapai tahap sedar-kendiri
(self-realization) tentang kewujudan diri dalam hubungan kewujudan
makhluk-makhluk lain, alam dan Maha Pencipta.
Ciri-ciri
Educere
Proses pembelajaran educere
tidak ada akhirnya kerana ia merupakan pembelajaran
untuk pembelajaran atau pembelajaran untuk menambah ilmu
dan kebijaksanaan (learning for the sake of learning). Bagi didikan hasilnya
tidak dapat dilihat secara eksplisit tetapi implisit. Proses pendidikan adalah
proses jangka panjang dan tidak ada batas sempadan. Bersifat normatif,
konsepnya lebih ideal dan menyeluruh tentang manusia terdidik.
·
Bukan
bersifat Instrumental dan didikan mengutamakan Child Centred ataupun
pemusatan individu. Pendidikan adalah sebagai satu
kehidupan dan bukannya untuk kehidupan.
Contoh aktiviti harian
Ø
seseorang
guru telah mengajar sesuatu mata pelajaran dengan tujuan untuk memenuhi
keperluan sesuatu pekerjaan, di samping guru juga akan mengajar perkara lain
yang dapat membantu perkembangan murid sebagai seorang individu.
Educare
Maksud latihan (educare) adalah berfokus kepada geraklaku perbuatan. Matlamat bagi
Maksud latihan (educare) adalah berfokus kepada geraklaku perbuatan. Matlamat bagi
latihan (educare) pula bertumpu kepada pembentukan
kemahiran motor atau gerakan misalnya apabila melakukan sebarang kerja atau
aktiviti.
Konsep Educare
Konsep latihan (educare) pula bermaksud ` to train`
mengikut keperluan seperti keperluan hidup, keperluan sosial, keperluan
pembangunan ekonomi dan sebagainya. Didikan mengutamakan pendekatan
child-centred – pemusatan individu. Berpegang kepada pengukuhan kemanusiaan
iaitu untuk membina manusia yang berakal rasional, sedar kendiri, berperibadi
taraf manusia, Bersifat bukan istrumental dan bermatlamat implisit. Pendidikan
adalah sebagai satu kehidupan dan bukannya untuk kehidupan. “Education is not
to be but is being “ –pendidikan ialah menjadi terdidik.
Ciri-ciri educare
Berteraskan
kandungan dan menganggapkan manusia sebagai `tin kosong` yang perlu diisi
dengan berbagai pengetahuan sama ada releven atau tidak. Pembelajaran pelbagai
perkara penting atas alasan dirasakan penting untuk dipelajari. Bersifat
instrumental iaitu pembelajaran merupakan cara bagi mendapat sesuatu keperluan
seperti keperluan ekonomi, sosial dan politik.
Pendidikan itu semestinya
releven dan pragmatik demi kemandrian (survival)
manusia di dalam masyarakat atau pendidikan untuk sesuatu
fungsi dan untuk manusia berfungsi. Bagi latihan hasilnya dapat dilihat dan
diberi nilai, tertakluk kepada batas masa dan tempat. Bersifat tidak normatif
kerana terpengaruh dengan aspek sosialisasi iaitu penyedaran manusia untuk
memainkan peranan sebagai peserta dalam masyarakat.
Contoh aktiviti harian
Seseorang guru telah
mengajar sesuatu mata pelajaran dengan tujuan semata-mata
untuk
memenuhi keperluan sesuatu pekerjaan, maka boleh dikatakan bahawa guru tersebut
telah mengajar semata-mata dari segi educare.
No comments:
Post a Comment